BUUK není jen hračka

K čemu je ten BUUK vlastně dobrý? 



Dobrá otázka, která zajímá všechny rodiče, co se s naší knížkou – quiet bookem, setkávají poprvé. Co je to quiet book máme dopodrobna popsáno v článku Quiet Book? To není jen knížka! 

Takže: „K čemu je ten BUUK vlastně dobrý?“ No kromě toho, že umí zabavit děti různého věku, tak je i rozvíjí. Je to hračka, ale zároveň není a může sloužit i jako všestranná didaktická pomůcka. Hraní či „práce“ s BUUKem rozvíjí samostatnost dětí, fantazii, pozornost, smyslové vnímání, logické uvažování a v neposlední řadě pak jemnou motoriku.

Konkrétní přínos BUUKu pro dítě záleží na věku a způsobu práce s knížkou. Mladší děti si budou hrát s quiet bookem pravděpodobně s rodiči. Hlavní význam je tedy socializace, učení nápodobou, rozvoj slovní zásoby. Už v batolecím věku je možné při hře vypozorovat lateralitu (tzn. přednostní užívání pravé nebo levé ruky). Starší děti mohou s knížkou pracovat samostatně. Jednotlivé stránky je možné spojit do souvislého příběhu, dětská fantazie se tak může rozběhnout na plné obrátky. V předškolním věku dochází k výraznému rozvoji manuální zručnosti a senzomotorické koordinace. V tomto období je BUUK ideální hračkou a pomocníkem. Dítě manipuluje s drobnými předměty, zpřesňuje se lateralita a koordinace oko-ruka, pozornost. Knížka trénuje také smyslové vnímaní – rozlišování tvarů, barev.

BUUK je vhodnou pomůckou i pro děti se speciálními potřebami.

 

Jaké aktivity najdete na jednotlivých stránkách?

Vezmeme je pěkně postupně:

1) titulní stránka

Velký strom s ptáčkem a houpačkou láká k vyprávění příběhů a tím rozvíjí fantazii. Barevný míč vybízí k poznávání barev. Jméno dítěte, kromě určení, komu BUUK patří, může posloužit i k prvnímu seznámení se s písmenky a svým jménem.

titulní stránka se stromem

2) kytka

Okénka kytky mají různé tvary a barvy a lze za ně vkládat obrázky, tím se děti učí poznávat ze začátku třeba členy rodiny, později barvy, předměty denní potřeby, dny v týdnu, roční období... Trénují si tak pozornost, paměť, smysly.

kytka a zvířátka z lesa

3) zvířátka

Na stránce se stromem a zvířátky si děti kromě jemné motoriky při rozepínání přezky rozvíjí i fantazii při hraní a vymýšlení příběhů s maňásky (lištičky, sova, šneček). Zároveň můžeme při povídání o zvířátkách podpořit rozvoj myšlení a paměti, stejně tak je při učení se zvuků zvířátek podpoříme i v rozvoji řeči.

4) zahrádka

Při hraní si se zajíčkem (prstovým maňáskem) na zahrádce si děti vymýšlením příběhů procvičují fantazii a rozvíjí sociální dovednosti a myšlení. Při hře se zeleninou se učí poznávat její druhy, tím si rozšiřují slovní zásobu a zároveň nacvičují úchop při sázení a sklízení zeleniny a rozvíjí jemnou motoriku.

zahrádka a domeček

5) domeček

Při povídání příběhů o domečku si děti rozvíjí fantazii a slovní zásobu, mohou jej popisovat nebo vyprávět o svém vlastním domě, kde bydlí, trénují tím i myšlení a pozornost. Při manipulaci s figurkou opět zapojují fantazii, rozvíjí slovní zásobu a procvičují si jemnou motoriku. Také rozvíjí své sociální dovednosti, třeba když s postavičkou prožijí celý den, od ranního vstávání až po její uložení do postýlky. Starší děti se seznamují s časem a pomalu se učí poznávat hodiny.

domeček s hodinami

6) les

Při hraní „v lese“ se u dětí rozvíjí smyslové vnímání, přiřazováním barevných hříbků (které byly vytvořeny podle skutečných) se učí rozlišovat nejen barvy, ale i jejich druhy. Zapínáním knoflíků se učí sebeobsluze a manipulací s drobnými předměty si cvičí jemnou motoriku. Povídáním o lese se u dětí rozvíjí fantazie a myšlení.

les s houbami a loďka

7) loďka

Jde se na ní plavit, zvednout kotvu, plachty provléknout, zavázat, ve vodě jsou rybky. Lovením rybek na háček rybářského prutu si děti rozvíjí jemnou motoriku a trpělivost. Při zavazování tkaniček trénují sebeobsluhu. Do vyprávěni lze zahrnout i cestování a dopravní prostředky a tím podpořit sociální vývoj a fantazii.

    8) žabka

    Žabka má v puse, která se zapíná na zip, schovaný jazyk ze suchého zipu, takže děti tu procvičují jemnou motoriku a sebeobsluhu. Při vyprávění, třeba o potravě zvířat, si rozvíjí myšlení a sociální dovednosti.

    žabka a pirátský poklad

    9) poklad

    V truhle může být ukrytý poklad, který vybízí k zapojení fantazie. Při hledání klíče od truhly si děti procvičují paměť a myšlení, při jeho schovávání zpět za kámen se učí dodržovat pravidla. Při hře, třeba na piráty, kromě fantazie rozvíjí i slovní zásobu a procvičují úchop a jemnou motoriku.

    stránka s fotkou

    10) poslední stránka s fotkou

    Na poslední stránce do rámečku lze vložit fotku dítěte, celé rodiny… Dítě tak může poznávat samo sebe a jednotlivé členy rodiny, tím si rozvíjí paměť a myšlení. Vyšité věnování pak kromě upomínky na toho, kdo BUUK s láskou vyrobil podporuje i sociální cítění. 

     

    Jak s BUUKem pracovat?

     U batolat (tj. dětí zhruba do 3 let) doporučuji pracovat s knížkou společně s rodičem. Seznámit děti s jednotlivými stránkami, vyprávět příběh, procházet s postavičkami jednotlivými stránkami. Rodiče předvádí dětem aktivity. Děti se tak učí nápodobou, postupně zkoušejí aktivity vykonávat samy.

    Starší dětí, předškoláci (tj. zhruba věk 3-6 let) zvládnou s knížkou pracovat samostatně, samy poznávají a zkouší jednotlivé aktivity. Rodič je zde spíš v roli pozorovatele. Jednotlivé stránky je pak možné doplnit povídáním o jejich tématech (zvířata, bydlení, přírodní děje apod.).

    maminka s dítkem

    Šitá varianta

    Zatím jsme se věnovali Provlékacímu BUUKu, a protože stránky Šitého a Provlékacího BUUKu jsou podobné můžete s nimi i podobně pracovat. V šité variantě jsou i některé stránky, které v provlékací nenajdete a těm se bude věnovat následujících pár řádků ;)

    titulní stránka

    Ať už si zvolíte "titulku" s princeznou, bagrem nebo balónem, vždy si děti procvičí jemnou motoriku třeba vkládáním postavičky do kapsy. Při vyprávění příběhů si rozvíjí slovní zásobu a fantazii. 

    barevná duha s kytičkami

    duha

    Při hraní s duhou se rozvíjí smyslové vnímání, přiřazováním barevných kytiček se děti učí rozlišovat barvy.  Jejich zapínáním na knoflíky se učí sebeobsluze a manipulací s drobnými předměty si cvičí jemnou motoriku.

    strom s ročními obdobími

    strom

    Na stránce se stromem se děti učí poznávat roční období, objevují souvislosti a rozdíly v koloběhu ročních dob, což pomáhá v rozvoji myšlení a paměti. Zároveň stále při připínání patentků rozvíjí jemnou motoriku, koordinaci rukou a trénují sebeobsluhu.

    Mgr. et Mgr. Jana Spisarová, speciální pedagog

    Protože chceš

    Protože chceš

    Díky provlékání nepotřebuješ šicí stroj, nápady, materiál ani odvahu. Vše jsme navrhli tak, že když chceš, můžeš!

    Dílna v podhůří Jeseníků

    Dílna v podhůří Jeseníků

    Vyvíjíme, inovujeme, testujeme, vyrábíme... Vždy s úsměvem na tváři a kafem v ruce. Váš BUUK tým