BUUK – hračka, která roste s dítětem a dítě roste s ní

Co vám a vašim dětem může BUUK přinést z pohledu dětské psycholožky

Přestože jsem velmi trpělivý člověk, jsem zároveň docela netrpělivý rukodělec, tento článek tedy není o procesu tvorby BUUKu, ale o benefitech vlastnění a používání již hotového BUUKu. Jsem dětská psycholožka a chci vás provést oblastmi, které tato úžasná látková knížka může u dítěte rozvíjet. Tento článek se zaměřuje především na stránky provlékacího BUUKu, ale jeho obsah je platný i pro variantu šicího BUUKu.

Zvědavost, zkoumání a pozornost

Quiet book, jímž BUUK je, se překládá do češtiny jako tišící knížka, ale jejím cílem není jen udržet dítě v tichosti a klidu, má mnohem větší potenciál. Je to látková interaktivní knížka. Děti jsou přirozeně zvídavé a BUUK nabízí mnoho aktivit na každé svojí stránce, čímž podporuje děti ve zkoumání a objevování jednotlivých detailů v knížce. Co se skrývá pod jednotlivými okvětními plátky? Kdo je schovaný ve stromě? Co všechno jde vytáhnout, přeskládat, odepnout, odklopit?...

Děti se téměř neustále pohybují a někdy je pro ně těžké zastavit se a vydržet v klidu. Je to přirozené, protože pohybem se tvoří základ pro rozvoj mnoha dalších dovedností, které oceníme v pozdějším věku dítěte (např. při učení). Zároveň je vhodné děti učit zastavit se a odpočívat. Nejlépe se děti učí tyto dovednosti nápodobou a za naší asistence (kdy naposledy jste si dopřáli chvíli spočinutí v přítomnosti dítěte?). BUUK svým poutavým obsahem zaujme a podporuje tak schopnost dětí být v klidu a udržet pozornost. Zaměření zvídavé pozornosti podporuje také soustředěnost, trénuje vytrvalost a rozvíjí kreativitu.

Smysly

Materiál BUUKu je příjemný a bezpečný i pro ty nejmenší děti. Miminka zkoumají svět všemi smysly, pravděpodobně tedy BUUK strčí do pusy, budou ho olizovat a ochutnávat. A je to tak v pořádku. Jeden z pěti smyslů – chuť – tedy víme, že BUUK může u miminek stimulovat. Jak jsou na tom ostatní smysly, které knížka rozvíjí i u starších dětí, batolat či předškoláků? Asi si dovedete představit, že BUUK značně stimuluje zrak – knížka obsahuje mnoho různých tvarů, které lze pozorovat a zkoumat, je barevná. Děti se mohou s BUUKem učit poznávat a pojmenovávat barvy, tvary, později i písmena, čísla, hodiny, rozvíjet tedy slovní zásobu a mohou také trénovat paměť. Dalším smyslem je hmat. Děti mohou BUUK doslova prohmatat od začátku až do konce. Tu lze kousek odklopit, tam zase vytáhnout postavičku nebo zvířátko, jinde odepnout kytičku, rozepnout zip nebo přezku, vytáhnout prut a lovit rybičky, otočit hodinovou ručičkou, rozvázat plachtu. A zase zavázat, zapnout, připnout, zasunout, zavřít. Batolata jsou fascinována příčinou a následkem, proto rády opakují různé činnosti pořád dokola. Rozvíjí si tak nové dovednosti a učí se, že některé věci ve svém životě mají pod kontrolou. BUUK primárně nestimuluje čich, ale když budete chtít, můžete třeba kytičku navonět příjemnou vůní, některé esenciální olejíčky jsou vhodné již pro malé děti – např. mandarinka, levandule, heřmánek. Nebo si udělejte dobrou kávu a stimulujte svůj čich a chuť, když si Vaše dítě bude s BUUKem hrát. 😉 Pokud budete hraní s BUUKem doprovázet komentováním, vyprávěním příběhů, zpíváním či říkáním říkanek, můžete stimulovat i sluch… Kreativitě se zde meze nekladou. Pravidelné stimulování jednotlivých smyslů je přínosné a zklidňující pro všechny věkové kategorie – děti i dospělé.

Motorické dovednosti

Zatímco hrubou motoriku BUUK tolik nerozvíjí, protože u ní jde především o používání celého těla a velké pohyby, na rozvoj jemné motoriky je BUUK přeborník. Jemná motorika je schopnost používat malé svaly, jde především o pohyby prstů a zápěstí, také o manipulaci s objekty v rukách. Jedná se o činnosti jako jsou provlékání, zapínání a odepínání knoflíků, zipů, překládání, otáčení stránek, také používání nůžek, kreslení, skládání kostek… Když si projdete jednotlivé stránky BUUKu, napočítáte na každé straně hned několik aktivit, které rozvíjí jemnou motoriku a zpřesňují koordinaci oko-ruka, kterou děti potřebují například pro psaní a kreslení.

Kognitivní dovednosti

Kognitivní dovednosti jsou o tom, jak se dítě učí, jak přemýšlí, vymýšlí nápady, zvládá řešit problémy, dělá rozhodnutí a celkově rozumí světu kolem něj. Mezi kognitivní dovednosti patří například rozlišování a třídění tvarů a barev, rozpoznání částí těla, porozumění počítání, času, pochopení příčiny a následku, následování pokynů a další… Děti se učí těmto dovednostem tak, že jim to někdo řekne, vysvětlí, ukáže. Mnoho z těchto dílčích dovedností lze trénovat za pomocí BUUKu – tvary, barvy, příčina a následek – tyto aktivity zapojují mozek a přináší velký benefit v podobě schopnosti zaměřit a držet pozornost. Když se zaměřujeme na rozvoj motorických i kognitivních dovedností, můžeme tak podpořit i rozvoj logického uvažování. BUUK je skvělý v tom, že roste s dítětem a rozvíjí ty dovednosti, na které je dítě zrovna připravené (např. ty nejmenší děti si mohou trénovat jemnou motoriku při otevírání stromového domečku a točení hodinovými ručičkami, starší batolata se časem budou na hodinách učit poznávat a pojmenovávat čísla, ještě starší děti pak mohou zvládat ukázat hodinovými ručičkami správný čas).

Řeč a slovní zásoba

Při používání BUUKu mohou děti vyluzovat různé zvuky, později slova, věty, starší děti si budou při hře povídat samy se sebou a budou rozvíjet různé dialogy. BUUK podporuje kreativní hru a při té lze rozvíjet i řeč a slovní zásobu. Děti potřebují interakci, aby se mohly rozvíjet v řeči. Můžete komentovat, co dítě s BUUKem provádí, můžete mu dávat pokyny, ať ukáže žlutou kytičku, uloží panenku do postýlky, uloví modrou rybičku, najde, co se skrývá pod červeným okvětním plátkem… Náročnost úkolů, které děti mohou v BUUKu dělat se dá krásně přizpůsobit věku. S rostoucím věkem si děti mohou procvičovat komplexnější a náročnější dovednosti. Malý tip: Pokud chcete děti podporovat v rozvoji řeči, komentujte, co běžně zažíváte. Mluvte nahlas, když manipulujete s dítětem, už od miminka můžete dítěti říkat, co děláte, když ho přebalujete, když ho oblékáte, když mu chystáte jídlo apod. Komentujte, co vidíte při procházce, můžete komentovat, co dělá vaše dítě při hře i u běžných aktivit. I když vám dítě zatím neodpovídá nebo zdánlivě nerozumí vašim „dospěláckým“ výrazům, podporujete jeho rozvoj řeči.

Fantazie a představivost

Každá stránka BUUKu má nějaké téma, které však není nijak představivost omezující, právě naopak. Děti mohou vymýšlet neomezené množství příběhů, součástí BUUKu jsou prstoví zvířecí maňásci i postavička, kteří mohou zažívat různá dobrodružství. Maňásci mohou „cestovat“ po stránkách BUUKu, jednou být v domečku, podruhé jet na lodi, potřetí hledat poklad, nebo pozdravit žábu a její mouchy, sklidit úrodu na zahrádce, sbírat houby v lese, prozkoumat kytičku s okvětními lístky… Na každé stránce mohou děti rozvíjet svoji představivost a fantazii. Můžeme jim pokládat zvídavé otázky a jejich představivost prohlubovat nebo je můžeme nechat unášet světem příběhů dle jejich vlastní režie.

Praktické dovednosti a motivace

Když se zamyslíme nad všemi dovednostmi, které BUUK stimuluje a rozvíjí, můžeme se bavit i o benefitech pro praktický život. Ty nejmenší děti se mohou díky BUUKu (a našemu provázení) učit základní informace o světe – poznávat barvy, tvary, zvířata, rostliny a plody, různá prostředí (les, zahrádka, moře, rybník…), roční období, rytmus dne a jeho čas a spoustu dalšího. Načerpané znalosti z knížky si pak lehce spojí s reálnými objekty v životě a tím posilují jejich zapamatování. Procvičování jemné motoriky děti využijí při nácviku sebeobsluhy, trénují si odepínání a zapínání knoflíků, zavazování tkaniček, rozepnutí a zapnutí zipu… Tvoří si tak základy samostatnosti. Batolata mají obzvlášť radost, když něco dokážou samy, když se jim něco povede. Podporujme a oceňujme jejich snahy, i když výsledek není vždy v našich očích dokonalý. Oceňováním snahy, upozorňováním na jednotlivé kroky, které již dítě zvládlo na cestě k cíli, a vnímáním posunů, které děti při svých snahách dělají, můžeme podporovat jejich vnitřní motivaci, která může být zdravým motorem pro jejich další učení se a rozvoj vytrvalosti. Tréninkem pozornosti, paměti a rozvojem kognitivních dovedností, tím vším budujeme základ pro další učení se. 

Sociální dovednosti (+ bonus – pouto mezi rodičem a dítětem)

Přestože vám BUUK může přinést desítky minut samostatné a klidné činnosti vašeho dítěte, nepodceňujte svoji roli při interakci s touto knížkou. Děti se učí sociální dovednosti a zpracovávat svoje emoce za pomoci druhých, primárně rodičů. Někdy se dítěti nepodaří ulovit rybičku na prut hned nebo nasadit houbu na knoflík. To může u dítěte vyvolat silnou emoční reakci (všichni rodiče batolat někdy zažijí silnou emoční reakci svého dítěte, někteří několikrát za den😊). Děti se teprve učí trpělivosti, zvládání nezdarů a projevování pocitů adekvátním způsobem. Laskavá a klidná reakce rodiče jim může modelovat, jak s takovými situacemi nakládat. Při hře se děti učí přirozeně a získané dovednosti mohou přenášet i na další každodenní situace… Společným hraním zároveň posilujete váš vztah a sytíte tak dítěti jednu z jeho základních potřeb, kterou je blízkost a pozornost pečující osoby.

Přání na závěr

BUUK může být parťákem při rozvoji vašeho dítěte. Ať už se rozhodnete jím zabavovat dítě, abyste měli chvíli času pro sebe, abyste zvládli dlouhé cestování či čekání u lékaře nebo budete BUUK prozkoumávat společně… Anebo to budete kombinovat. 😊 Přeji vám, ať vám slouží přesně tak, jak potřebujete.

 

Mgr. Kateřina Paclíková

Psycholožka pro děti a rodiče

Protože chceš

Protože chceš

Díky provlékání nepotřebuješ šicí stroj, nápady, materiál ani odvahu. Vše jsme navrhli tak, že když chceš, můžeš!